SEO-blogg - Aktuella nyheter om sökmotoroptimering

På vår SEO-blogg delar vi med oss av de allra senaste nyheterna inom sökmotoroptimering. Ta del av värdefulla råd för att vässa dina kunskaper inom SEO enligt de senaste rönen och dominera sökresultaten. Ibland bloggar vi även om olika saker relaterade till webbutveckling och teknik.

Vad är Meta-description? Så här gör du 2018

3 jan 2018

Vi får ofta frågor gällande metataggen "Meta-description". Meta-description används i en webbsidas huvud (<head></head>) för att beskriva landsningssidan. Beskrivningen visas i bl.a. Googles sökresultat och är bra för att locka sökare att klicka på just ditt sökresultat. En Meta-beskrivning har dock ingen direkt påverkan på ens placering i sökmotorerna. Har du däremot en bra och lockande beskrivning som ökar din CTR (Click through rate) kan detta påverka din position något. Att fokusera på att ha en hög CTR är alltså att sträva efter då detta betyder att du får fler besökare vilket i sin tur skickar viktiga signaler till Google att din sida är relevant och intressant!

Läs vidare och få reda på hur du ska göra 2018!

Meta-description (Meta-beskrivning)

5 skäl till varför en SEO-expert kan hjälpa dig att förbättra din webbplats

14 jun 2017

5 anledningar till varför en SEO-expert kan hjälpa dig att förbättra din webbplats

I dagens samhälle är det kritiskt för alla företag att ha en konkurrenskraftig webbplats, den hårda verkligheten är att om du inte syns så finns du inte heller. Vare sig du ska förnya, förbättra eller skaffa en ny layout till er gamla webbplats kommer garanterat ett stort antal personer att närvara under planeringsstadiet. Givetvis har dessa mycket att bidra med och varje individ fyller en viktig funktion för att skapa grunden till den nya och förbättrade webbplatsen. Dock är det ofta en person som glöms bort, SEO-experten. Oavsett om det rör sig om en intern expert, eller ett externt SEO-företag är dess närvaro kritisk för webbplatsen och företagets framgång!

Content Marketing och SEO – en oundviklig symbios

13 jun 2017

Content Marketing

Fördelning av ansvar: vem bör optimera innehåll?

Sökmotoroptimering (SEO) och content marketing har en stark tendens att sammanfalla, ibland kan det vara svårt att faktiskt inse att dessa är två helt separata inriktningar i SEO-världen. Stoney deGeyter från Search Engine Land menar i sin artikel ”Who should optimize content: SEOs or content writers?” att likheterna leder till den något provocerande frågan:

Google tillåter nu endast sökningar med exakt plats

1 dec 2015

Nu kan du inte längre välja varifrån du söker

Sedan igår (2015-11-30) har Google gjort en modifiering i sin sökmotor som tvingar din enhet att vara inställd på den plats du befinner dig på vi sökningens tillfälle. Innan kunde du ändra detta via sökverktyget och ställa in t ex Stockholm fast än du söker från Malmö och då få upp resultat baserat på området Stockholm. Se bild nedan:

Ändra plats i sökverktyget före & efter bild

Google Pigeon - Ny algoritm

26 jul 2014

Google Pigeon

I dagarna släppte Google en ny algoritm för relevanta och mer exakta lokala sökresultat, med starkare koppling till traditionella rankingsignaler, kallad Google Pigeon.

Google Panda 4.0 har anlänt

21 maj 2014

Google Panda 4.0

21 Maj 2014 gick Panda 4.0 live

Idag den 21 maj gick Matt Cutts, ansvarig för Googles webbspam team, ut med att Google rullar ut Panda 4.0. Han delade nyheten på Twitter.

Sidan 1 på Sökmotoroptimering

12 okt 2013

Uppdatering 2013-11-03:

Idag ligger vi på fjärde plats på sökordet sökmotoroptimering. Det känns väldigt kul att vi har klättrat i sökresultatet de senaste veckorna. Nu får vi arbeta för att hålla oss kvar där.

Google Penguin 2.1 (Penguin 5) är här!

4 okt 2013

Penguin 2.1 (Penguin 5)

4 Oktober 2013 gick Penguin 2.1 live

Matt Cutts, ansvarig för Googles webbspam team, delade nyheten på Twitter där han sa att den senaste versionen (Penguin 2.1) skulle påverka omkring 1 procent av alla sökningar:

Googles sökordsverktyg ersätts av sökordsplaneraren

27 aug 2013

Googles sökordsverktyg, även känt som Google Keyword Tool ersätts nu av sökordsplaneraren.

Google Keyword Tool var en gratistjänst från Google där man kunde skriva in olika sökord och få en genomsnittlig uppskattning antal sökningar per månad baserat på de senaste 12 månaderna.

it-bloggar.se