Mobilteknisk-SEO: Framtiden för Google?
Det är ingen överraskning att antalet personer som använder sig av smartphones årligen ser drastiska ökningar, konsekvent sjunker siffrorna för datoranvändare. Den här utvecklingen är grunden till varför Google planerar att göra mobila enheter till en huvudkomponent i sin sökmotor algoritm. Vidare kommer mobila enheter i framtiden att vara den huvudsakliga faktorn som bestämmer rankningen på både mobil- och datorversionen av din hemsida. Därför blir det också relevant att titta på teknisk-SEO utifrån ett mobilt perspektiv.
Vad är teknisk-SEO?
Kort sammanfattat är teknisk-SEO allt SEO-arbete som görs, bortsett från innehållet på hemsidan. Genom teknisk-SEO bygger du en stark grund för att låta ditt innehåll ranka högt på Google genom relevanta nyckelord, rubriker och fraser.
Vilken konfiguration bör man använda för sin mobila webbplats?
I dagens läge finns det tre stycken mobila konfigurationer som Googles sökmotor kan läsa av: responsiv design, dynamisk servering och separate URLs. Trots att det finns tre alternativ rekommenderar Google själva att du använder responsiv design, främst för att URL och HTML är oförändrade för mobil- och datorenheter.
1. Responsiv design
En responsiv design använder CSS media queries för att anpassa datorversionen av hemsidor till mobila enheter. En hemsida för en stor skärm blir helt enkelt automatiskt omdesignad till att passa en mindre skräm, exempelvis din Iphone.
Fördelar:
- Enhetliga URLer gynnar användaren och gör det enklare att både dela och interagera med innehållet.
- Det sparar tid för Googles sökrobotar.
- Omdirigeringar behöver inte anpassas till endast en korrekt version av sidan. Detta minskar risken för omdirigerings relaterad problem.
Nackdelar:
- Om datorversionen av hemsidan stängs ned eller stöter på problem kommer den mobilaversionen att påverkas likadant.
- En webbplats som använder responsiv design är inte åtkomlig genom en s.k ”Feature Phone”.
2. Dynamisk servering
En webbplats som använder dynamisk servering innebär kort sagt att webbplatsen visar upp olika innehåll beroende på vilken enhet du besöker den på. En besökare som använder en Iphone kommer att få en mobilanpassad version av sidan, medan den som besöker webbplatsen via dator får den ”stora” versionen. Detta görs genom s.k. användaragenter.
Fördelar:
- Besökaren får en unik upplevelse beroende på vilken enhet som används för att öppna webbplatsen.
- Det krävs inga omdirigeringar, vilket minskar risken för problem.
Nackdelar:
- Omdirigeringar för användaragenter är benägna att stöta på problem.
- Googles robotar måste scanna webbplatser genom olika användaragenter, detta är både dyrt och ineffektivt för indexering.
3. Separate URLs
När du använder separate URLs som konfiguration skapas en mobil-URL för varje dator-URL. Detta göra att du kan ge besökaren mobilanpassat innehåll.
Precis som dynamisk servering används användaragenter för att omdirigera mobilanvändare som av misstag besöker datorversionen av din webbplats.
Fördelar:
- Besökare får mobilanpassat innehåll.
- Det är väldigt lätt att implementera konfigurationen på din webbplats.
Nackdelar:
- Omdirigeringar för användaragenter är benägna att stöta på problem.
- Dyrt för Googles robotar.
3 fokusområden för Mobilteknisk-SEO
I dagens läge finns det tre områden som är kritiska för att din webbplats ska konkurrera på den mobiltekniska marknaden, dessa områden är följande:
1. Hastigheten på din webbplats
I artikeln “The ultimate guide to mobile technical SEO” hävdar Harry Olsen (2017) att frågan alla bör ställa sig är: Hur får jag min webbplats att ladda snabbare så att användarupplevelsen blir bättre?
Hastigheten på din webbplats är det första en besökare upplever och som alla vet är första intryck väldigt viktigt, framförallt för webbplatser där konkurrensen är skyhög!
Accelerated Mobile Pages (AMP)
Accelerated Mobile Pages är inte en faktor för singal rankning utan gynnar främst besökaren, dock är detta ett område som kommer att vara väldigt viktigt för ”mobile-first indexing in 2017”.
AMP fungerar genom att använda kodspråket AMP HTML, ett språk som ökar både webbplatsens hastighet och stabilitet. Vid implementeringen av AMP kommer dina sidor kunna uppdateras under tre sekunder. Det är även väldigt enkelt att använda för WordPress.
Minimalistiska och enkla mallar
En viktigt aspekt som ofta glöms bort när det kommer till din webbplats är att alltid försöka hålla det enkelt, ”less is more”. Genom att hålla dina mallar så enkla som möjligt kommer webbplatsen att prestera bättre.
Trots att de alla fyller en funktion kan olika element som plugins, widgets och spårningskoder påverka webbplatsens laddningstider negativt. Den allmänna uppfattningen är att en webbplats bör öppnas under tre sekunder, tar det längre tid risker du att förlora besökare.
Den enklaste lösningen för att göra din webbplats snabbare är att förminska bilder. Genom att se till att exempelvis Gzip komprimerar dina bilder undviker du reducerade laddningstider.
Använd aldrig redirect kedjor
Redirect kedjor ska aldrig återfinnas i din webbplats. För varje omdirigering ökar sidans laddningstid, därför är det viktigt att omdirigeringar sker i ett steg istället för flera.
Vidare är det viktigt att du antingen använder dig av 301 om det skulle uppstå 404 sidor på din webbplats. En annan enkel och snabb lösning är att skapa unika 404 sidor som både tilltalar användaren och inte utsätter hen för en påtvingad omdirigering.
Webbläsarcaching
Varje gång en webbläsare används för att besöka din webbplats måste den ladda ned nödvändiga filer som HTML, CSS och JS för att visa innehållet.
Webbläsarcaching innebär att din webbplats automatiskt kommer ihåg en webbläsare som tidigare använts vid ett besök. Detta gör att besökaren slipper ladda ned filerna återigen och webbplatsen laddar betydligt snabbare vid upprepade besök. Som tidigare nämnts leder snabba laddningstider till återkommande besökare.
Harry Olsen menar att detta är en väldigt simpel lösning som implementeras genom att:
”[Edit] your HTTP header to set expiry times for files. With most file types, you can choose how frequently they need to be updated.” (Olsen, 2017-06-13)
2. Webbplatsens struktur
Strukturen på din webbplats är en viktig aspekt för mobilteknisk-SEO, besökare ska enkelt kunna navigera med så få klick som möjligt.
Hjälp användaren genom breadcrumbs
Breadcrumbs ger din webbplats en tydlig struktur och låter besökaren veta exakt vart hen är på webbplatsen. Vidare minskar detta även antalet klick för att besökaren ska ta sig till föregående sidor eller sektioner.
Dock är det viktigt att skilja breadcrumbs från det huvudsakliga navigeringssystemet, med andra ord bör detta endast användas som ett sekundärt navigeringssystem.
Utnyttja internlänkning för extra länkkräm
En intern länk är en länk som leder till en annan sida på din webbplats. Alltså ingen externt ledande länk.
Genom att använda en Silostruktur på din webbplats kan Googles robotar enklare läsa av och kategorisera den, detta resulterar i en högre rank för sidans sökord. Vidare medför även internlänkning att du sprider länkkrämen till olika relevanta delar på din webbplats samtidigt som det gör innehållet levande och får besökare att enkelt hitta annat innehåll kopplat till relevanta sökord. Även äldre innehåll, såsom gamla artiklar, kan internlänkas i nyare artiklar och då alltid vara synliga och motta trafik samtidigt som länkkraften inte hamnar i garderoben.
3. Strukturera upp ditt innehåll med markups
När du strukturerar data hjälper du Google att tyda vilka resurstyper din webbplats använder sig av, då analyserar de innehållet och on-page optimization.
Genom att använda rich snippets, avancerade utdrag på svenska, blir din mark-up data ytterligare strukturerad och tillhandahåller extra information på sökmotorresultaten (SERP). Ju mer specifik beskrivningen av din webbplats är på sökmotorresultaten, desto enklare är det för besökare att avgöra om den är relevant för deras ändamål.
Rich snippets möjliggör även extra funktioner såsom omdöme och betyg i sökmotorresultaten. Eftersom dessa blir synliga för besökaren i Google blir din webbplats även mer konkurrenskraftig.
Sammanfattning
Det är tydligt att framtiden för teknisk-SEO kommer att innefatta ett samspel med mobila enheter. När du väljer vilken mobil konfiguration som ska implementeras på din webbplats är det två faktorer som kommer att vara avgörande för ditt val, budget och vilken enhet som används vid besöket av din webbplats.
Är du ute efter en simpel och billig implementering är responsiv design det självklara valet. Vidare är detta också helt klart bäst om majoriteten av din trafik kommer från datorer då det enkelt även går att läsa av den mobilanpassade versionen.
De två andra alternativen, dynamisk servering och seperate URLs, är relevanta för den som har en större budget. Dessa två bör också övervägas om dina besökare tenderar att använda datorer och mobila enheter i ungefär samma utsträckning. Främst för att besökaren vill komma åt informationen snabbt och enkelt oberoende av enheten.