Meta-beskrivning / meta-description, är en kort beskrivning som är ✅ max 156 tecken lång. Meta-beskrivningen används i hemsidans head för att beskriva sidan besökaren landar på efter att ha klickat på ett sökresultat.
En Meta-beskrivning har däremot ingen direkt påverkan på ens placering i sökmotorerna. Har du en bra och lockande beskrivning som ökar din CTR (Click through rate) kan detta dock påverka din position positivt. Att fokusera på att ha en hög CTR är alltså att sträva efter då detta betyder att du får fler besökare vilket i sin tur skickar viktiga signaler till Google att din sida är relevant och intressant!
Hur många tecken bör en Meta-description vara?
I början av december 2017 gjorde Google en förändring och ökade maxgränsen för antalet tillåtna tecken till 320 (Gäller ej längre). Tidigare rekommenderades det att en Meta-description skulle vara mellan 90 och 156 tecken lång, inklusive mellanslag. Var den över 156 tecken försökte Google visa så många hela ord som möjligt och resten ersattes med tre punkter.
Det är bäst att hålla sina meta-beskrivningar tillräckligt långa så att de fyller sitt syfte. En Meta-beskrivning kan vara vilken längd som helst, men numera kortar Google ner beskrivningar som överskrider 156 tecken. Vi rekommenderar att försöka hålla sin beskrivning mellan 130-156 tecken.
Beskrivningen finns alltså för att beskriva vad som finns på sidan när man klickar på sökresultatet, försök att få den att hålla sig inom teckengränsen och gör den intressant så att folk vill klicka sig vidare!
Modifinders Meta-beskrivning för sidan /sökmotoroptimering på 267 tecken:
Så här ser en inkorrekt Meta-beskrivning ut när den överskrider 320 tecken:
Beskrivningen avbryts abrupt med tre stycken punkter.
Vad händer om jag inte använder Meta-description?
Skulle du däremot inte ha en Meta-beskrivning så kommer Google visa utvalda och relevanta bitar ur texten på din sida som matchar sökfrågan.
En Meta-description bör vara på en webbsidas startsida och viktiga undersidor.
Uttalande från Matt Cutts gällande Meta-description taggen
Googles tidigare huvudansvariga för webbspam, Matt Cutts, gjorde 2013-11-18 ett uttalande om just Meta-description taggen, som fortfarande är relevant 2018.
I klippet ovan förklarar han om det är nödvändigt att alla sidor på en webbplats har en Meta-description tagg.
Matt sa att man endast ska använda sig av unika meta-beskrivningar och att det är bättre att inte använda dem alls än att ha identiska (duplicate meta-description).
Han säger att han själv inte bryr sig om att göra beskrivningar till alla sina blogginlägg. Det betyder dock inte att du ska strunta i Meta-beskrivningar utan istället kanske mer fokusera på att använda taggen på de mest nödvändiga och viktiga sidor på din webbplats.
För att sammanfatta Matt Cutts kan man säga att det är bättre att låta Google automatiskt skapa utdrag för dina sidor kontra ha dubbla meta-beskrivningar.
Google sökresultats optimeringsverktyg
Där finns ett bra verktyg på Engelska som tillhandahålls av portent.com som du kan experimentera med för att få det exakt så som du vill ha det.
Verktyget finner du här: SERP Preview Tool 2018.