Google tillåter nu endast sökningar med exakt plats

Innehållsförteckning

Nu kan du inte längre välja varifrån du söker

Sedan igår (2015-11-30) har Google gjort en modifiering i sin sökmotor som tvingar din enhet att vara inställd på den plats du befinner dig på vi sökningens tillfälle. Innan kunde du ändra detta via sökverktyget och ställa in t ex Stockholm fast än du söker från Malmö och då få upp resultat baserat på området Stockholm. Se bild nedan:

Ändra plats i sökverktyget före & efter bild

Nu är det skillnad. Befinner du dig i Malmö så ser det ut så här längst ner i sökresultatet:

Ändra plats i sökverktyget före & efter bild

Vad innebär förändringen?

Google har sedan länge haft som standard att visa sökresultat utifrån var du befinner dig. De som däremot var medvetna om att man kunde ändra sin plats kan som sagt inte göra detta längre, vilket kan kännas begränsande för folk i vår bransch.

En möjlig förklaring till denna utveckling kan vara att google har insett att det inte längre är nödvändigt att använda sig av en flik för att specifiera plats.

I dagsläget är det vanligt att använda orten i sökfrasen istället för att välja orten i en flik. Googles utgångspunkt har alltid varit att göra det mer användarvänligt för användaren.

Ta te.x. en person som flyger från Malmö till Stockholm över dagen och tänker samma dag att han vill boka en tandläkartid i Malmö. Då söker denna personen med all sannolikhet ”tandläkare malmö” och inte ”tandläkare”.

Sammanfattningsvis kan man säga att denna uppdateringen är en fortsättning på Googles strävan efter att göra allt så lokalt som möjligt.

Så här skriver Google:

Googles anvisningar för plats sök

Jag har kollat på www.google.com/preferences men där finns inga sätt att ange fasta platser likt den tidigare funktionen.

Relaterade artiklar

SEO-guiden 2018 – 11 myter inom SEO att ha koll på

Har du också undrat över vilka SEO-taktiker som faktiskt fungerar? Det är ingen hemlighet att det haglar in algoritmuppdateringar från…

Vad är en meta-beskrivning?

Meta-beskrivning används för att beskriva sidan en besökare landar på. ✅ Vi rekommenderar att ej överstiga 156 tecken och 960…

Teknisk SEO för en mobilvänlig webbplats

Mobilteknisk-SEO: Framtiden för Google? Det är ingen överraskning att antalet personer som använder sig av smartphones årligen ser drastiska ökningar,…

Gratis SEO-analys

Vad är er hemsida i behov av? Låt en av våra SEO-experter göra en analys av er hemsida och få kostnadsfri rådgivning samt prisuppskattning.