SEO-guiden 2018 – 11 myter inom SEO att ha koll på

SEO-guiden om vanligt förekommande myter 2018

Har du också undrat över vilka SEO-taktiker som faktiskt fungerar? Det är ingen hemlighet att det haglar in algoritmuppdateringar från Google. Det gäller att hålla sig uppdaterad - annars finns det en risk att du lägger tid och pengar på åtgärder som inte fungerar eller som i värsta fall kan få dig straffad.

Men du kan vara lugn. Modifinder har sammanfattat en lista som hjälper dig att reda ut 11 vanligt förekommande SEO-myter.


Pop-ups påverkar min SEO negativt

SEO-myten om att pop-ups påverkar SEO negativt

Vad tycker Google egentligen om alla dessa pop-ups som dyker upp överallt? Kan du bli straffad om du använder pop-ups på din sajt?

Exempel på användning av pop-up från nelly.com Bild på Nelly.com's startsida

Till att börja med är detta svar inte svart eller vitt. Google ser nämligen skillnad på olika slags pop-ups: Pop-ups som upplevs som påträngande och pop-ups som är mer diskreta.

Exempel på pop-ups du bör undvika:

  • En pop-up som täcker huvuddelen av innehållet på din sida.
  • En separat pop-up som behöver kryssas bort för att få tillgång till innehållet på din sida.
  • En pop-up som täcker hela översta delen av din sida (above the fold) och tränger ner originalinnehållet.

Det handlar alltså om att ge besökaren en ostörd användarupplevelse.

Hjälpsamma pop-ups fungerar däremot alldeles utmärkt att använda så länge du inte hindrar användaren från att ta del av det faktiska innehållet på sidan.

Exempel på pop-ups du kan använda:

  • Juridiskt obligatoriska pop-ups för att t.ex. intyga användarens åldersgräns samt godkännande av cookies.
  • Pop-ups som hör till inloggningsskyddade sidor som inte indexeras av sökmotorerna.
  • Pop-ups som är av "rimlig" storlek, dvs. som endast täcker en liten del av skärmen och som är lätta att klicka bort (pop-ups som glider in från sidan eller som rullar ner som en banner till exempel).

Det är viktigt att sökordsoptimera för exakt matchning av sökord

SEO-myten om optimering av exakt matchning av sökord

RankBrain - En av de senare algoritmer från Google

En av Googles senare algoritmer, RankBrain, är byggd på maskininlärning. Denna avancerade algoritm kan identifiera ämnesrelaterade sökord för att förstå innehållet på en sida.

När du sökordsoptimerar din hemsida kan du med andra ord sedan en tid tillbaka använda variationer av ett sökord och ändå få en bra ranking. Tiderna då du behöver matcha och repetera ett och samma sökord på samma sida är förbi.

Detta märkte vi på vår egen hemsida när vi upptäckte att vi rankade på fjärde plats för sökordet "sökoptimering malmö" utan att vi nämnt "sökoptimering" som fras på vår sida. Numera har vi optimerat sidan för sökoptimering mer noggrant, men det var tack vare RankBrain vi kunde förbättra vår ranking på sökordet genom att algoritmen gjorde oss medvetna och visade oss en värdefull möjlighet.

Ta sökordet "elcykel" som ett exempel, utöver det kan vi använda oss av andra sökordsvariationer så som "elcyklar", eller "cyklar drivna med el". Detta eftersom Googles RankBrain är smart nog att förstå relevans, samband, böjningar och beskrivningar som relaterar till ett sökord.

På bilden nedan är vårt primära sökord "elcykel".

Exempel på sökordsvariationer som lämpar sig för SEO

När man arbetar med sökordsoptimering i innehållet kan man istället för att upprepa "elcykel" flera gånger i texten, variera med relaterade sökord. För besökaren känns en varierad text dessutom mer naturlig att läsa.

Undvik Googles filter/straff – sökordsoptimera innehållet på rätt sätt

Genom att använda olika sökordsvarianter undviker du också att straffas och filtreras av Google på grund av "Keyword Stuffing". Keyword Stuffing innebär användning av ett och samma sökord för ofta i texten på en sida. Varierar du dina sökord blir både Google och läsaren nöjda samtidigt som du får bättre ranking på din sökfras.


H1-taggen är det viktigaste on-page elementet på en sida

SEO-myten om att H1-taggen är ett måste för SEO

Har du också fått höra att du måste ha ditt sökord i H1:an på din sida?

I diskussioner om SEO framkommer det ofta att det är viktigt att optimera huvudrubriken på sidan, den så kallade "H1:an".

Som du kanske redan vet, finns det flera heading-taggar att välja bland.

Exempel på olika html-taggar för rubriker

De olika rubrik-taggarna hjälper Google att avgöra hur viktig en rubrik är och hur mycket relevans den ska utgöra på sidan. De olika H-rubrikerna ska ha olika font-storlekar som styrs av hemsidans CSS-styling för att ännu mer tydligt förklara hur viktiga de olika rubrikerna är för både besökare och sökmotorer.

En H1:a påverkar SEO:n mer än en H2:a, precis som en H2:a utgör större relevans än en H3:a.

Ifall din sida saknar en H1-tagg, ser Google H2:an som den viktigaste rubriken på sidan. Det är alltså inte ett krav att använda H1-taggen.

Google rekommenderar även att följa en logisk rubrikstruktur och inte hoppa över rubriknivåer. Du bör t.ex. inte lägga en H4:a efter en H2:a.

För användaren känns det också naturligt om den viktigaste och översta rubriken på sidan är den som är mest synlig, dvs. en H1:a. Vi rekommenderar att du använder dig av en logisk rubrikstruktur och inkluderar ditt sökord i den översta delen på sidan, helst inom H1-taggen.


Ju fler undersidor desto bättre syns jag på Google

SEO-myten om att fler sidor ger bättre synlighet

Tror du att du har större chans att synas på Google om du har många undersidor? Riktigt så enkelt är det inte. Det finns flera faktorer som avgör ifall en sida blir indexerad (synlig) i sökresultatet eller inte.

Eliminera eller förbättra undersidor med tunt och lågkvalitativt innehåll

Visste du till exempel att Google kan exkludera din sida om den är för lik annat innehåll som redan är indexerat? Eller om ditt innehåll är för tunt och lågkvalitativt? Det kan även innebära en övergripande sämre synlighet för hela din webbplats. Det betyder att om du har en stor webbplats med många undersidor så är risken stor att långt ifrån alla dina sidor syns i Googles sökresultat. Vi rekommenderar därför att du ser över dina lågkvalitativa undersidor och förbättrar dem, alternativt redirectar dem till liknande undersidor som handlar om samma sak.

Många undersidor betyder alltså inte per automatik mer synlighet. Det som är avgörande för synligheten är att innehåll på dina sidor är unikt, användbart och ger ett värde till besökaren. Glöm kvantitet och tänk kvalitet.


Användarupplevelsen är viktig men inget Google bryr sig om

SEO-myten om att användarupplevelsen inte är ett krav från Google

Kom ihåg att Google är ett företag. Precis som alla andra företag strävar de efter att göra sina användare nöjda. Då de inte står för produktionen av allt webbinnehåll själva, är de noga med att sortera bort lågkvalitativt och duplicerat innehåll från sin sökmotor. För Google handlar allt om användaren.

Om du har hängt med i Googles algoritmuppdateringar så vet du att deras algoritm har ändrats en hel del för att ännu mer sätta användarens behov i fokus. Ditt primära mål med din hemsida borde därför vara att leverera en bra användarupplevelse.

Saker du kan förbättra för en bättre användarupplevelse:

  • Optimera din Page speed (laddningstiden och övergripande hastigheten på sidan)
  • Minska Bounce rate (minska avvisningsfrekvensen)
  • Öka sessionslängd (öka besökarens tid på sidan)
  • Öka Pageviews (öka antalet sidvisningar)
  • Se över Depth of page scrolling (hur långt ner användaren scrollar)

Med förbättring av ovan punkter ökar användarupplevelsen på din webbplats och slutsaten är egentligen ganska självklar. Så länge dina användare förstår och uppskattar ditt innehåll, kommer Google också att göra det.


Synas bättre på Google – lokala sökningar spelar ingen roll

Synas bättre på Google - lokala sökningar spelar ingen roll

Visste du att en sökning från Malmö på frasen "frisörer" ger oss ett annorlunda sökresultat än en sökning på samma sökord från Stockholm?

När du söker efter något identifierar Google din IP-adress för att avgöra var exakt du befinner dig vid söktillfället. Ju närmre du befinner dig ett lokalt företag, desto större sannolikhet är det att just det lokala företaget syns högt upp i sökresultatet för din sökfråga.

En lokal sökning på "frisörer" ger oss sökresultatet på bilden nedan.

ett organiskt sökresultat som visar lokala träffar

Om du har skapat en Google My Business profil för din frisörsalong i Malmö, ökar du dina chanser att synas vid en lokal sökning.

exempel på ett business card från Google

Den stora fördelen är att det blir lättare för personer som befinner sig nära dig att hitta ditt företag, vilket i sin tur ökar dina chanser till fler konverteringar och köp.

Det finns däremot ingen mening att försöka ranka för en lokal sökterm om du är ett nationellt eller internationellt företag, såvida du inte har kontor på flera platser i landet. Det är den lokala anknytningen som har en avgörande betydelse. Om ditt företags lokalisering inte stämmer överens med användarens, är chanserna för att du ska synas i sökresultatet inte stora.

Google värderar lokala sökresultat – gör något åt din lokala synlighet

Med användaren i åtanke värderar Google lokala sökningar högt. De vill gärna att du som företag skapar en företagsprofil för att intyga din lokalisering. Du kan synas bättre lokalt på Google genom att registrera dina uppgifter och ladda upp bilder på t.e.x. din logga, lokal och medarbetare. När du har skapat din företagsprofil på Google My Business kommer ett komplett "business card" att visas när andra söker på ditt företag, du kommer även med bland Google Maps relevanta sökresultat som rör din bransch och tjänster.

Bilden nedan visar hur ett "business card" ser ut i en Google-sökning på "Modifinder Malmö".




SEO-länkar – Google ser inte mina länkar från dåliga/spam sidor

SEO-myten om att Google inte har koll på länkar från dåliga sidor

Ibland händer det att osäkra och lågkvalitativa hemsidor, så kallade spamsidor, länkar till din hemsida. Det fanns en tid då det gick att komma undan med att sprida sina inlänkar på flera irrelevanta och spammiga sidor men Google har avancerat och kan numera avgöra vilka länkar som inte är relevanta och trovärdiga till din sajt. Google har stenkoll på din länkprofil.

Bilden nedan från Backlinko visar data från Ahrefs som bekräftar att det finns ett samband mellan länkkvalité och ranking. Länkar från domäner som är trovärdiga och högkvalitativa (domäner med stark domain authority) ger enligt grafen högre positioner i sökresultatet än från sajter med sämre länkvärden.

en bild från AHREF som visar att bra länkar ger bättre ranking

Hur upptäcker du spamlänkar?

Metod 1 – Länkar som ger trafik via Google Analytics

Håll koll på din länkar som ger trafik till din webbplats via Google Analytics. Se vilka sidor som länkar till dig genom att gå in på -> Förvärv -> All trafik -> Hänvisningar (referrals).

Metod 2 – Håll koll på din länkprofil via Domainstats.com

Använd Domainstats för att se vilka webbplatser som länkar till dig.

Metod 3 – Se över dina inlänkar på Google Search Console

Kolla länkar till din sida direkt i Google Search Console. Gå till -> Söktrafik -> Länkar till din webbplats.

Vad gör du om du råkar ut för ofrivilliga spamlänkar?

Länkar från spamsidor skadar din SEO och du behöver ta bort dem så fort du kan.

Gör något av följande:

  • Kontakta den webbansvarige för spamsidan personligen och be om att få länkarna borttagna helt och hållet. Om inte detta är möjligt se nedan punkt.
  • Logga in på Google Search Console och meddela Google att länkarna inte bör förknippas med din sida. Detta gör du med Googles Disavow-verktyg.

Bilder behöver inte optimeras

SEO-myten om att bilder inte behöver optimeras

Det fanns en tid då det var okej att strunta i att optimera bilderna på din hemsida och ändå få en bra ranking. Men hur funkar det idag? Behöver du alt-texter till dina bilder?

Sökmotorer har svårare att förstå vad en bild föreställer, än vad till exempel en text handlar om. Därför är det extra viktigt att berätta för sökmotorerna vad dina bilder faktiskt föreställer. En alt-text är en kort beskrivning som du själv skriver för att beskriva vad din bild föreställer och handlar om.

Hur optimerar du dina bilder?

Det är ganska enkelt.

  1. När du sparar bilden på datorn, inkludera gärna sökordet i filnamnet. Använd endast små bokstäver och separera ord med bindestreck istället för blanksteg.
  2. Försök att inkludera ditt sökord när du beskriver bilden i alt-texten.
  3. Vårt tips är att referera till bilden i själva texten också. Använd då liknande ord som du använder i alt-taggen och filnamnet.

Exempel på bildens filnamn:

SEO-optimerat filnamn till bild

Exempel på bildens alt-text:

exempel på SEO-optimerad alt-text till bild

Hur minskar du filstorleken och komprimerar dina bilder?

För bättre laddningstid (page speed) och användarupplevelse är det alltid en god idé att förminska och komprimera filstorleken på dina bilder innan du laddar upp dem på din webbplats. Högupplösta bilder tynger ner hemsidan vilket påverkar laddningstiden negativt. En långsam laddningstid leder till sämre användarupplevelse, färre konverteringar, sämre ranking och lägre ROI (Return of Investment).

  1. Använd TinyJPG som är ett gratis och enkelt verktyg för att komprimera bilder. Eller Imagify ifall du använder Wordpress och är villig att betala en slant, då slipper du även steg 2 nedan då Imagify pluginet automatiskt komprimerar bilderna vid uppladdning.
  2. När bilden är komprimerad kan du ladda upp den på din hemsida.

Page speed är en viktig rankingfaktor idag - att komprimera bilder är ett enkelt sätt att hålla nere din hemsidas laddningstid.


Bara sidor som Wikipedia kan synas med en "Featured Snippet"

SEO-myten om att endast sidor som Wikipedia kan synas med en Featured Snippet

En Featured Snippet är det sökresultat som tar upp en större yta i Google sök och ger användaren svaret på en fråga utan att de behöver klicka sig in på webbplatsen.

Exempel på en Featured Snippet:

exempel på en featured snippet i en Google-sökning

Det finns inget sätt att köpa eller reservera en plats i en snippet. Det är Google själva som bestämmer vilket sökresultat som ska synas där.

Featured Snippets visas oftast när användaren söker på en fråga. Då sökresultatet i en Featured Snippet tar upp större plats är det också en attraktiv plats att synas på. Då det är innehållet på en webbplats som avgör vilket svar som syns där, har alla möjlighet att kamma hem den iögonfallande platsen.

Det är alltså inte bara Wikipedia som kan få ta del av en featured snippet.

För att öka dina chanser kan du bl.a. skapa punktlistor i ditt innehåll - det gör det enkelt för Google att hämta innehåll.


Domänålder är en betydelsefull rankingfaktor

SEO-myten om att domänålder spelar roll för rankingresultatet

Ju äldre hemsida, desto bättre SEO? Inte riktigt.

SEO handlar egentligen inte om ålder utan om hur mycket värdefullt innehåll du lyckats skapa under tiden. Vi alla vet hur tidskrävande det kan vara att få till en bra artikel. Bra innehåll tar tid att skapa men det tar också tid för Google att rendera allt innehåll på internet och avgöra vilka sidor som förtjänar den bästa rankingen.

Domänålder i sig är egentligen ingen rankingfaktor och spelar ingen större roll. Även en ny hemsida kan ranka högt på Google. Det kan däremot verka som domänåldern har en betydelse då äldre hemsidor ofta också rankar högt – men då betyder det oftast att de har ett försprång och har genererat inlänkar till sitt genomarbetade och kvalitativa innehåll över tid.


Min hemsida syns inte på Google – är jag straffad för alltid?

SEO-myten om permanenta bestraffningar från Google

Det kan finnas olika anledningar till varför din hemsida inte syns på Google.

Ifall du misstänker att du brutit mot Googles riktlinjer kan det hända att du blivit straffad. Men misströsta inte, det finns en chans att komma tillbaka.

Du har alltid möjlighet att åtgärda felet för att sedan skicka in en omprövningsansökan till Google i Search Console. Om Google anser att felet åtgärdats, tar de bort anmärkningen och du välkomnas tillbaka till sökresultatet, även om du per automatik inte alltid får tillbaka din tidigare placering.

Hur tar du reda på om du blivit straffad av Google?

Metod 1 - Granska Google Search Console

  1. Logga in i Search Console
  2. Gå till -> Söktrafik -> Manuella åtgärder
  3. Se om din hemsida har fått en manuell bestraffning av Google

exempel från Search Console som visar manuella bestraffningar från Google

Metod 2 - Se över trafiken på din webbplats via Google Analytics

  1. Logga in på ditt Google Analytics konto.
  2. Gå till -> Förvärv -> All trafik -> Källa/Medium. Välj Google/Organic i listan. exempel från Google Analytics som visar organisk trafik
  3. Välj nu den tidsperiod du vill se resultat för. Gå tillbaka i tiden så långt du kan och se om du kan upptäcka något fall i besökstrafik.
  4. Gå igenom listan från Moz över Googles algoritm uppdateringar och se om dippen matchar någon av uppdateringarna i listan.

Googles uppdateringar är oftast hemliga och det är inte lätt att veta vilka SEO-åtgärder som faktiskt gör skillnad. Med denna lista har vi slagit hål på 11 vanligt förekommande myter om SEO. Genom att veta vilka insatser du bör prioritera, kan du spara dig själv både tid och pengar.

Stort tack till Sandra på affordableseotips.com för en nogrann och djup analys av vanligt förekommande myter inom SEO 2018! Sandra gjorde sin LIA inom SEO & Content Marketing hos oss på Modifinder under våren 2018.

8 maj 2018

Comments powered by Disqus