Modifinder AB     Stortorget 27, 211 34 Malmö    0723-96 90 96    [javascript protected email address]

      

Vad är Meta-description?

Vi får ofta frågor gällande metataggen "Meta-description". Meta-description används i en webbsidas huvud (<head></head>) för att beskriva landsningssidan. Beskrivningen visas i bl.a. Googles sökresultat och är bra för att locka sökare att klicka på just ditt sökresultat. En Meta-description har dock ingen som helst påverkan på ens placering i sökmotorerna.

Meta-description

Hur många tecken bör en Meta-description vara?

En Meta-description bör vara mellan 90 och 156 tecken lång, inklusive mellanslag. Är den över 156 tecken kommer Google försöka visa så många hela ord som möjligt och resten ersätts med tre punkter.

Beskrivningen är där för att beskriva vad som finns på sidan när man klickar på sökresultatet, försök att få den att hålla sig inom teckengränsen och gör den intressant så att folk vill klicka sig vidare.

Modifinders startsidas beskrivning på 148 tecken:

Korrekt Meta-description

Så här ser det ut om jag hade fortsatt att skriva

Inkorrekt Meta-description

Vad händer om jag inte använder Meta-description?

Skulle du däremot inte ha en Meta-description så kommer Google visa utvalda och relevanta bitar ur texten på din sida som matchar sökfrågan.

En Meta-description bör vara på en webbsidas startsida och viktiga undersidor.

Uttalande från Matt Cutts gällande Meta-description

Googles huvudansvariga för webbspam, Matt Cutts, gjorde igår 2013-11-18 ett uttalande om just Meta-descriptiontaggen.

I klippet ovan förklarar han om det är nödvändigt att alla sidor på en webbplats har en Meta-descriptiontagg.

Matt sa att det är bättre att ha unika meta beskrivningar, till och med inte använda dem alls än att ha likadana metabeskrivningar (duplicate meta-description) över sina sidor.

Han erkände att han själv inte bryr sig om att göra beskrivningar till alla hans blogginlägg. Det betyder dock inte att du ska strunta i Meta-beskrivningar utan istället kanske mer fokusera på att använda taggen på de mest nödvändiga och viktiga sidor på din webbplats.

För att sammanfatta Matt Cutts kan man säga att det är bättre att låta Google automatiskt skapa utdrag för dina sidor kontra ha dubbla metabeskrivningar.

Google sökresultats optimeringsverktyg

Där finns ett bra verktyg på Engelska som tillhandahålls av moz.com som du kan leka med för att få det exakt så som du vill ha det. Verktyget finner du här: Title Tag Guidelines & Preview Tool.

25 jul 2014

Comments powered by Disqus