Modifinder AB     Stortorget 27, 211 34 Malmö    0723-96 90 96    [javascript protected email address]

      

Vad är Meta-description? Ny uppdatering 2018

Vi får ofta frågor gällande metataggen "Meta-description". Meta-description används i en webbsidas huvud (<head></head>) för att beskriva landsningssidan. Beskrivningen visas i bl.a. Googles sökresultat och är bra för att locka sökare att klicka på just ditt sökresultat. En Meta-description har dock ingen direkt påverkan på ens placering i sökmotorerna. Har du däremot en bra och lockande beskrivning som ökar din CTR (Click through rate) kan detta påverka din position något. Att fokusera på att ha en hög CTR är alltså att sträva efter då detta betyder att du får fler besökare vilket i sin tur skickar viktiga signaler till Google att din sida är relevant och intressant!

Läs vidare och få reda på hur du ska göra 2018!

Meta-description

Hur många tecken bör en Meta-description vara?

I början av december 2017 gjorde Google en förändring, tidigare rekommenderades det att en Meta-description skulle vara mellan 90 och 156 tecken lång, inklusive mellanslag. Var den över 156 tecken försökte Google visa så många hela ord som möjligt och resten ersattes med tre punkter.

Det är bäst att hålla metabeskrivningarna tillräckligt långa så att de är tillräckligt beskrivande. Metabeskrivningar kan vara vilken längd som helst, men numera brukar Google korta ner beskrivningar som är över 320 tecken. Vi rekommenderar att hålla sin beskrivning mellan 100-320 tecken.

Beskrivningen är där för att beskriva vad som finns på sidan när man klickar på sökresultatet, försök att få den att hålla sig inom teckengränsen och gör den intressant så att folk vill klicka sig vidare.

Modifinders metabeskrivning för sidan /sökmotoroptimering på 267 tecken:

Korrekt Meta-description

Så här ser en inkorrekt metabeskrivning ut när den överskrider 320 tecken:

Inkorrekt Meta-description

Beskrivningen avbryts abrupt med tre stycken punkter.

Vad händer om jag inte använder Meta-description?

Skulle du däremot inte ha en Meta-description så kommer Google visa utvalda och relevanta bitar ur texten på din sida som matchar sökfrågan.

En Meta-description bör vara på en webbsidas startsida och viktiga undersidor.

Uttalande från Matt Cutts gällande Meta-description

Googles tidigare huvudansvariga för webbspam, Matt Cutts, gjorde 2013-11-18 ett uttalande om just Meta-descriptiontaggen.

I klippet ovan förklarar han om det är nödvändigt att alla sidor på en webbplats har en Meta-descriptiontagg.

Matt sa att det är bättre att ha unika metabeskrivningar, till och med inte använda dem alls än att ha likadana metabeskrivningar (duplicate meta-description) över sina sidor.

Han säger att han själv inte bryr sig om att göra beskrivningar till alla hans blogginlägg. Det betyder dock inte att du ska strunta i Meta-beskrivningar utan istället kanske mer fokusera på att använda taggen på de mest nödvändiga och viktiga sidor på din webbplats.

För att sammanfatta Matt Cutts kan man säga att det är bättre att låta Google automatiskt skapa utdrag för dina sidor kontra ha dubbla metabeskrivningar.

Google sökresultats optimeringsverktyg

Där finns ett bra verktyg på Engelska som tillhandahålls av portent.com som du kan experimentera med för att få det exakt så som du vill ha det.

Verktyget finner du här: SERP Preview Tool.

3 jan 2018

Comments powered by Disqus