Content Marketing och SEO – en oundviklig symbios

Innehållsförteckning
Content Marketing

Fördelning av ansvar: vem bör optimera innehåll?

Sökmotoroptimering (SEO) och content marketing har en stark tendens att sammanfalla, ibland kan det vara svårt att faktiskt inse att dessa är två helt separata inriktningar i SEO-världen. Stoney deGeyter från Search Engine Land menar i sin artikel ”Who should optimize content: SEOs or content writers?” att likheterna leder till den något provocerande frågan:

Vem av dessa två är det som ska optimera innehållet?

deGeyter fortsätter att argumentera att det finns en slående skillnad mellan de två yrkesrollerna, SEO är en roll som kräver lite mindre kreativitet medan content marketing till största delen bygger på ett kreativt tänkande. Konsekvent menar deGeyter att den tekniska aspekten av SEO är något som inte återfinns inom content marketing, detta blir också den huvudsakliga skillnaden. En person som sysslar med SEO analyserar och åtgärdar hemsidors tekniska problem där 50-80% inte har något alls att göra med innehållet på hemsidan. Samtidigt kan en inte ignorera vikten av innehållets samverkan med SEO, för ett optimalt resultat. Innehållet kan inte skapa trafik om sökmotorn inte har möjlighet att analysera eller ta del av det, likadant räcker det inte att endast fokusera på den tekniska aspekten för att uppnå en hög rank (deGeyter, 2017). Innehållet måste alltså optimeras för att vara värdefullt och detta görs bäst av någon med kunskap inom SEO.

Symbiosen mellan dessa två roller illustreras på bilden nedan:

Content marketing och SEO (Sökmotoroptimering)

Tydliga roller för en hög SEO rank

Vidare menar Stoney deGeyter att det är viktigt att alla parter har en tydlig roll för att skapa konkurenskraftiga hemsidor med hög rankning. Självklart bör personen ansvarig för SEO ha insikt i vad ett bra innehåll är och skribenten bör ha en uppfattning av hur SEO bäst implementeras i innehållet. Dock är det sällan att en person både är teknisk och kreativ, därför bör båda parterna ha tydliga skillnader i fokus på sitt arbete:

”No one expects the writer to be an SEO. Nor should your SEO be a writer. They each have their place. Where the two roles overlap, they should work together to create a masterful finished product. (deGeyter, 2017-06-07)”

Genom att låta varje person ha en fast och tydlig roll kommer hemsidans innehåll alltid vara optimerat för sökmotorer, trafiken kommer att öka och dina besökare blir endast exponerade för relevant information. Avslutningsvis blir det tydligt att man både måste skilja SEO och content marketing åt, samtidigt som de konstant måste samverka för att uppnå konkurenskraftiga resultat.

Se även: Experter om Content Marketing inför 2017

Relaterade artiklar

SEO-guiden 2018 – 11 myter inom SEO att ha koll på

Har du också undrat över vilka SEO-taktiker som faktiskt fungerar? Det är ingen hemlighet att det haglar in algoritmuppdateringar från…

Vad är en meta-beskrivning?

Meta-beskrivning används för att beskriva sidan en besökare landar på. ✅ Vi rekommenderar att ej överstiga 156 tecken och 960…

Teknisk SEO för en mobilvänlig webbplats

Mobilteknisk-SEO: Framtiden för Google? Det är ingen överraskning att antalet personer som använder sig av smartphones årligen ser drastiska ökningar,…

Gratis SEO-analys

Vad är er hemsida i behov av? Låt en av våra SEO-experter göra en analys av er hemsida och få kostnadsfri rådgivning samt prisuppskattning.