Sökmotoroptimering, SEO

SökmotoroptimeringmärkeVälj Modifinder för er sökmotoroptimering, vi levererar långsiktiga resultat. Effekt av sökmotoroptimering (eller SEO som det även är kallat) är varierande men i regel ser man förbättrat resultat inom ett par veckor. Tidsaspekten beror helt på hur konkurrensen är på sökorden som ska optimeras.

(Lämna tom)

Låt oss göra en bedömning, fyll i formuläret för att bli kontaktad och få kostnadsfri rådgivning rörande er webbplats sökmotoroptimering och synlighet på Google.

Det går även bra att ringa till oss på telefonnummer: 0723-96 90 96 mellan mån-fre, 09.00-15.00.

Vad innebär sökmotoroptimering?

Folk som söker efter produkter och tjänster på internet börjar med att söka på relevanta sökord i sökmotorerna. Resultaten som syns efter en sökfråga är oftast väl sökmotoroptimerade webbplatser. Webbplasten måste vara korrekt uppbyggd från grunden och den behöver även relevanta och auktoritära länkar från andra webbplaster. Läs mer om SEO

En trygg SEO-partner

Där finns så klart en hel del annat att tänka på också, därför är det en god idé att anlita ett kompetent företag som arbetar aktivt med sökmotoroptimering dagligen. Här kommer Modifinder in i bilden. Modifinder har över 13 års erfarenhet inom SEO och solida samarbeten som gör oss till en trygg SEO-partner.

Senaste inlägget från SEO-bloggen:

SEO-guiden 2018 – 11 myter att ha koll på

Datum: 2018-05-08 - Har du också undrat över vilka SEO-taktiker som faktiskt fungerar? Det är ingen hemlighet att det haglar in algoritmuppdateringar från Google. Det gäller att hålla sig uppdaterad – annars finns det en risk att du lägger tid och pengar på åtgärder som inte fungerar eller som i värsta fall kan få dig straffad. [...] Fortsätt läs

Vad är sökmotoroptimering / SEO?

Vad är sökmotoroptimering? Värdefulla tips för bra SEO 2018

En bra sökmotoroptimerad webbplats har potential att öka trafiken och i sin tur avsevärt påverka ditt bolags intäkter.

Google visar relevanta och auktoritära webbplatser i sitt sökresultat för den aktuella sökfrågan. Relevans mäts genom att innehållet på webbplatsen analyseras, medan auktoritet baseras på antalet och kvaliteten på de relevanta webbplatser, som länkar till den aktuella webbplatsen.

Gratis tips för sökmotoroptimering / SEO

För möjlighet att en webbplats ska synas bra på Google krävs att den har rätt förutsättningar. Nedan har Måns Gullberg sammanställt gratis tips för din sökmotoroptimering, som kan göra underverk för din webbplats rankingpositioner i Googles sökresultat.

Måns är en av grundarna till Modifinder och har arbetat aktivt med SEO i snart 13 år. Måns har hjälpt både små och stora företag som bland annat HSB, Svenska Kyrkan och Fujitsu. Vill du också ha hjälp med din SEO? Anlita oss.

SEO är oftast uppdelat i två kategorier

Man brukar kategorisera sökmotoroptimering i delarna on-pageoptimering och off-pageoptimering. Båda har utvecklats lavinartat under senare år. I takt med att nya tekniska medel tillkommit som exempelvis mobila enheter och mer avancerad mjukvara har Googles algoritm blivit mer komplex. Säkerhet, hastighet och presentation av en webbplats är egentligen inga nyheter, men de har kommit att bli alltmer starka rankingsignaler som algoritmen tar hänsyn till. Det finns även andra områden inom teknisk optimering som platsar inom kategorin, som till exempel korrekt användning av redirects och taggen rel=”canonical”. Vi vill skilja dessa från de två klassiska uppdelningarna eftersom vi nu tycker att den tekniska aspekten av sökmotoroptimering har blivit väldigt omfattande och viktig. Vi kallar det för teknisk optimering.

Snart kan du läsa mer om teknisk sökmotoroptimering på vår SEO-blogg. I väntan på inlägget kan du se hur din webbplats presterar i PageSpeed Insights som analyserar och ger förslag på hur den kan få snabbare laddningstider och Googles mobilvänlighetstest som analyserar om webbplatsen är anpassad för mobila enheter.

On-page SEO

On-pageoptimering inom sökmotoroptimering

On-pageoptimering kommer alltid att vara essentiell för vilken webbplats som helst. Dessutom fungerar oftast bara off-pageoptimering om din webbplats har bra on-pageoptimering.

SEO-anpassade titel-taggar

Titel-taggen är ett av de viktigaste on-page-element som finns. Det är den som efterliknar rubriker i Googles sökresultat, precis ovanför meta-description. Titeltaggen ska både generera klick och samtidigt innehålla sidans primära sökord. Se bilden nedan för illustration av en SEO-anassad titel-tagg:

SEO-anpassad Titel-tagg 2018

  1. Google väljer att visa de första 60-70 tecknen i titel-taggen eller ungefär så många tecken som får plats på 580 pixlar i bredd. Om du ser till att hålla titel-taggen under 70 tecken, så kan du räkna med att åtminstonde 95 procent av alla dina titlar visas korrekt i Googles sökresultat.
  2. Använd dig inte av samma titel-tagg på flera olika undersidor på din webbplats.
  3. Tänk på att ha med ert företagsnamn i titel-taggen, för bättre varumärkesbyggande och branding.
  4. Använd dig av snygga avgränsare intill ditt företagsnamn, som till exempel ett bindestreck (-) eller ett vertikalstreck (|).
  5. Levererar ditt företag lokala tjänster, så försök att ha med din ort i titel-taggen.
  6. Försök att ha sidans primära sökord så tidigt som möjligt i titel-taggen.
  7. Google kan välja att visa en annorlunda titel än vad du har angett i din HTML. I dessa fall beror det oftast på att Google bättre vill matcha användarens sökning eller på grund av andra faktorer.

Använd ett verktyg för förhandsgranskning av din titel-tagg. Jag rekommenderar Title & Description Pixel Checker.

Mycket, kvalitativt och engegerande innehåll

Webbplatsen ska tillföra värde för besökaren, genom kvalitativt och relevant innehåll, som är relaterat till det besökaren sökte efter i första hand. Detta möjliggör att din webbplats enklare kan hittas av både Google och dina potentiella besökare.

Använd dig av ditt huvudsakliga sökord i texten och variera det gärna med synonymer. Det är viktigt att det känns naturligt när man läser texten. Överanvänds sökordet så kan det resultera i att sidan hamnar i Googles filter och rankar sämre snarare än bättre.

Skriv mycket och engegerande innehåll som får besökaren att stanna på din webbplats länge. Lämnar besökaren sidan snabbt så meddelas Google om att webbplatsen inte tillhandahöll det besökaren letade efter, eller att sidan förmodligen var av låg kvalitet. Att inkludera tilltalande och relevant media i ditt innehåll, som till exempel bilder eller video, kan minska avvisningsfrekvensen på webbplatsen genom att besökaren blir engagerad och stannar längre på sidan. Förbättra även SEO:n genom att optimera bilderna så att ditt huvudsakliga sökord förekommer i filnamnet och alt-taggen.

Om du är i behov av bra SEO-anpassat innehåll så ska du anlita oss. Vi har producerat svenskt SEO-anpassat innehåll i över 12 år.

Användning av interna och externa länkar

Genom att internlänka innehållet på din webbplats till andra relaterade och relevanta undersidor på din webbplats, hjälper du sökmotorns algoritm att bättre förstå vad din sida handlar om, samtidigt som du gynnar det material du länkar till i form av utdelning av länkkraft.

Att länka till externa webbplatser som också är relaterade och relevanta hjälper algoritmen på samma sätt. Detta är en viktig del i Googles algoritm och om alla webbplatsansvariga hade tänkt på detta så hade off-pageoptimeringen sett väldigt annorlunda ut idag. Det har blivit mycket bättre med åren, men en fortsatt god mentalitet kring användningen av externa länkar är viktig även fortsättningsvis.

Strukturera ditt innehåll med rubrik-taggar

Bra rubrikstrukturering av ditt innehåll är viktig för att Google lättare ska kunna avgöra relevansen och vikten av de olika delarna av innehållet.

Använd rubriktaggarna enligt deras rangordning, (h1-h6). Att hoppa över rubrik-taggar kan vara förvirrande och bör om möjligt undvikas. Se till att en h2-tagg inte följs direkt av exempelvis en h4-tagg.

Den övergripande rubriken, den som ska sammanfatta allt innehåll på sidan, är h1-taggen. Personligen använder jag mig alltid av endast en h1-tagg, även om Google har sagt att man får använda hur många man vill. Syftet med h1-taggen är att beskriva vad sidan handlar om med så få ord som möjligt. Ett plus är om du använder dig av ditt huvudsakliga sökord i h1-rubriken.

Off-page SEO

Off-pageoptimering inom SEO

Det är stor skillnad mellan on-page- och off-pageoptimering

Off-page skiljer sig mot on-page genom att webbplatsadministratörer inte har någon direkt kontroll över off-page. Google granskar off-page rankingsignaler då det inte räcker med att enbart se över det arbete en webbplats själv har åstadkommit, då risken för manipulation hade blivit alldeles för stor. Massor av lågkvalitativa webbplatser hade samlats i toppen av sökresultaten och Google vill ju självklart se till att leverera relevanta och populära resultat för alla sökfrågor.

Off-page SEO är essentiellt för att din sökmotoroptimering ska fungera optimalt. Relevanta och auktoritära länkar till din webbplats är grunden för en bra länkprofil och kommer att öka din webbplats trovärdighet och auktoritet på sökmotorerna.

Man kan betrakta länkar som röster. En del av vårt arbete är att se till att din webbplats håller en bra, naturlig och hög auktoritet. Förväxla dock inte kvalitet med kvantitet. Fem till tio kvalitativa och relevanta länkar som pekar mot din sida kommer exempelvis att ha större och mer positiv påverkan på din sökmotoroptimering, än 1000 irrelevanta och lågt värderade länkar. Detta påverkar hur din sida placerar sig i sökresultatet. SEO är ett långsiktigt arbete och måste få lov att ta tid för att kunna utföras på rätt sätt.

Lokal sökmotoroptimering / SEO

Vi började tidigt med lokal sökmotoroptimering. Lokal SEO är en effektiv teknik inom sökmotoroptimering som möjliggör att lokalt optimerade webbplatser når ut till potentiella kunder som söker efter lokala tjänster i sitt närområde. De personer som söker efter lokala tjänster är också mer benägna att välja just dina tjänster, eftersom de är mer lättillgängliga.

Lokal sökmotoroptimering är därför ett utmärkt sätt att hjälpa de lokala konsumenterna att komma i kontakt med ditt företag.

Uppdaterad i sökmotoroptimeringens värld

Håll dig uppdaterad inom sökmotoroptimering

Om man ska lyckas med sökmotoroptimeringen är det viktigt att man håller sig uppdaterad. Vi rekommenderar att man följer SEO-experter på Twitter, läser bra SEO-bloggar och framförallt håller koll på Googles egen blogg för webbansvariga. Jag vill även passa på att tipsa om Domainstats.com, som är ett värdefullt verktyg som levererar information och mätvärden för miljontals domäner.

Skulle du vilja fördjupa dig mer i sökoptimering så finns det en bra SEO-guide av Jim Westergren, som vi även har samarbete med. Där kan du läsa mer ingående om de flesta områden som rör SEO.

Vill du interagera med andra om sökmotoroptimering, allt från kunniga till okunniga, så ska du skapa ett kontoSveriges största SEO-forum. På forumet kan du ställa frågor och få svar; där finns alltid någon som kan hjälpa dig.

Sökmotoroptimering är alltså i enkla termer:

  • Att se till att den webbplats som ska optimeras är konstruerad på ett sätt som Google anser följer deras riktlinjer på bästa sätt.
  • Att tillhandahålla innehåll skrivet med eftertanke och relevans, som samtidigt tillför besökaren värde.
  • Att arbeta aktivt för att skapa stark auktoritet till webbplatsen, i form av länkar från andra auktoritära och relevanta webbplatser.
  • Att hålla sig uppdaterad inom sökmotoroptimering, för att veta vad som är viktigt just nu.

Applicerar man ovannämda punkter motiverar man varför webbplatsen är viktigare, starkare och tillför mer värde än liknande, konkurrerande webbplatser, som syns på samma eller snarlika sökfrågor i Googles sökresultat.

Vi hoppas att våra tips om SEO kan vara till hjälp för dig i ditt arbete. Vi skulle bli väldigt glada om du ville tipsa och dela med dig av våra SEO-tips till dina vänner, antingen via delningsknapparna nedan eller via en länk från din sida.

Vill du få experthjälp så kontakta oss. Vi har över ett decenniums erfarenhet av sökmotoroptimering. Vi ser till att du får rätt hjälp med din SEO utifrån ditt företags behov och resurser.