21 Maj 2014 gick Panda 4.0 live
Idag den 21 maj gick Matt Cutts, ansvarig för Googles webbspam team, ut med att Google rullar ut Panda 4.0. Han delade nyheten på Twitter.
Google is rolling out our Panda 4.0 update starting today.
— Matt Cutts (@mattcutts) 20 maj 2014
Som alltid är det fortfarande väldigt tidigt och det finns inte så mycket att säga om Panda 4.0 än men redan den 7 maj blev det tydligt att Google var igång med en ny stor algoritmuppdatering. Vi på Modifinder och en del andra i branschen märkte av något det datumet, antagligen testades den nya algoritmen. Följ diskussionen på seo-forum.se!
Search Engine Land förklarar djupare
Barry Schwartz, Search Engine Land's nyhetsredaktör, tror att Panda 4.0 är en stor uppdatering till själva algoritmen kontra bara en data refresh (Uppdateringar på månadsbasis). Detta tyder på att Google har gjort ändringar på hur själva Pandaalgoritmen identifierar webbplatser. Barry hade även information från Google som berättade att Panda 4.0 påverkar olika språk i olika utsträckning. På engelska t.ex., påverkar den nya algoritmen ungefär 7,5% av alla sökningar.
Vad är Panda?
Google Panda är en av Googles algoritmer som först släpptes i februari 2011. Algoritmen påverkar ranking i sökresultatet och riktar sig främst åt att sänka webbplatser av låg kvalitet eller "Tunnt innehåll", och istället belöna sajter av högre kvalitet.
Relaterat: Google Penguin 2.1 (Penguin 5)
Andra inlägg
- SEO-guiden 2018 – 11 myter inom SEO att ha koll på
- Nu söker vi en erfaren webbutvecklare i Malmö
- Vad är meta-beskrivning (meta-description) & hur lång får den vara 2019?
- 5 skäl till varför en SEO-expert kan hjälpa dig att förbättra din webbplats
- Content Marketing och SEO – en oundviklig symbios
- Google tillåter nu endast sökningar med exakt plats
- 8 kända logotyper och dess betydelse
- Därför ska du slopa animerade sliders
- Tack 2014, hej 2015!
- Google Pigeon - Ny algoritm