5 skäl till varför en SEO-expert kan hjälpa dig att förbättra din webbplats

Innehållsförteckning
5 anledningar till varför en SEO-expert kan hjälpa dig att förbättra din webbplats

I dagens samhälle är det kritiskt för alla företag att ha en konkurrenskraftig webbplats, den hårda verkligheten är att om du inte syns så finns du inte heller. Vare sig du ska förnya, förbättra eller skaffa en ny layout till er gamla webbplats kommer garanterat ett stort antal personer att närvara under planeringsstadiet. Givetvis har dessa mycket att bidra med och varje individ fyller en viktig funktion för att skapa grunden till den nya och förbättrade webbplatsen. Dock är det ofta en person som glöms bort, SEO-experten. Oavsett om det rör sig om en intern expert, eller ett externt SEO-företag är dess närvaro kritisk för webbplatsen och företagets framgång!

I artikeln “5 reasons to give SEO experts a seat at the website planning table” listar Kevin Gamache från Search Engine Watch, precis som titeln antyder, 5 anledningar varför du ska ta hjälp av en SEO-expert vid nybyggnation av en webbplats:

Var alltid säker på att webbplatsens design samspelar med sökmotorer

Alla fyller en specifik roll på ett företag. Din designer ska exempelvis göra webbplatsen både inbjudande och användarvänlig för besökare. En SEO-expert gör samma sak, men istället för att anpassa webbplatsen för användare görs en anpassning för sökmotorer. Det är lika viktigt att sidan kommunicerar med besökare som sökmotorer.

En SEO-expert gör det möjligt för sökmotorn att ta in all relevant information om produkter och ert företag, vilket resulterar i högre rankningar på Google och ett synligare företag.

Se till att webbplatsens innehåll är SEO-optimerat

En avgörande faktor för en lyckad webbplats är ett samarbete mellan SEO-experter och content marketing. Ett samarbete sker för att innehållet som skapas inte bara ska tilltala kunder, utan även tillföra konkurrens i sökmotorn som i sin tur har stort värde för ditt företag.

Målsättning är att skapa innehåll som passivt drar massvis med trafik. En SEO-expert kan identifiera hur detta innehållet bör se ut, vilka rubriker som är relevanta och vilka sökord som bör ligga i fokus för att er webbplats ska bli så konkurrenskraftig som möjligt.

Optimera innehåll, plats och metadata för din webbplats

Ännu ett exempel där din SEO-expert kan göra stor skillnad är när det ska göras strukturella ändringar till din webbplats. Målet är att besökare ska gå från en sida till en annan på din webbplats, genom att anpassa och finjustera innehåll och metadatan inom dessa kommer du att uppnå en högre rankning på exempelvis Google.

En SEO-expert kan även analysera antalet unika besökare på dessa sidor, är det för lågt kan hen ge förslag på ändringar i innehållet för att öka det nuvarande flödet av trafik till webbplatsen.

Ta till vara på möjligheterna med innehåll på externa webbplatser

Det finns oändligt med möjligheter att göra ditt företag synligt, även utanför din webbplats. Genom att exempelvis använda video, presentationer och pressreleaser kan du höja din närvaro i sökmotorer. Kevin Gamache från Search Engine Watch ger exemplet:

“[A] video screencap displayed in search results can capture clicks and attention, and ultimately increase traffic to your site.”

(Gamache, 2017-05-17)

SEO-expertis – en förutsättning för omfattande projekt

När ditt företag förbereder för att skapa en ny, eller förändra er befintliga webbplats är det också viktigt att använda en SEO-expert för de större initiativen. Dessa kan ta form i projekt såsom implementationen av HTTPS för en säkrare webbplats, detta ger era besökare ett tryggt och säkert första intryck. Vidare kan SEO-experten föra in schema markup på videoklipp eller produkter, detta underlättar för sökmotorerna när de navigerar samt kategoriserar webbplatsen. Vidare blir det också enklare för besökare att snabbt få tillgång till relevant information.

Modifinder hjälper dig att växa på Google

Det är tydligt att SEO är en viktigt grundpelare för att ditt företag ska kunna växa, synas och konkurrera. Vi på Modifinder har lång erfarenhet och kunskap inom allt vad sökmotoroptimering innebär och arbetar ständigt för att göra ditt företag konkurrenskraftigt. Vid intresse är du varmt välkommen att höra av dig!

Relaterade artiklar

SEO-guiden 2018 – 11 myter inom SEO att ha koll på

Har du också undrat över vilka SEO-taktiker som faktiskt fungerar? Det är ingen hemlighet att det haglar in algoritmuppdateringar från…

Vad är en meta-beskrivning?

Meta-beskrivning används för att beskriva sidan en besökare landar på. ✅ Vi rekommenderar att ej överstiga 156 tecken och 960…

Teknisk SEO för en mobilvänlig webbplats

Mobilteknisk-SEO: Framtiden för Google? Det är ingen överraskning att antalet personer som använder sig av smartphones årligen ser drastiska ökningar,…

Gratis SEO-analys

Vad är er hemsida i behov av? Låt en av våra SEO-experter göra en analys av er hemsida och få kostnadsfri rådgivning samt prisuppskattning.